מהם היתרונות בשתיית קפה ומהי הכמות המומלצת לצריכה בכל יום

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לשמירה על הבריאות בכלל, ולנושאים של תזונה וצריכת מזונות ומשקאות נכונים בפרט. אחד המשקאות שזכו לתשומת לב רב הוא כמובן הקפה שנפוץ בכל רחבי העולם. בתחילה עלו סברות כי קפה עלול להשפיע לרעה על הבריאות, אולם מחקרים שנערכו הראו כי לקפה יש כמה יתרונות בריאותיים. זאת, בתנאי שצריכת הקפה שלכם איננה מופרזת, כפי שנכון לעשות עם מגוון סוגים של מאכלים ומשקאות.

הקפה והגוף שלכם

דבר ראשון, חשוב להבהיר שכאשר אנו מדברים על יתרונות בריאותיים של קפה, אנו מתכוונים לקפה בלבד ולא אל תוספים שונים או במילים אחרות – סוכר. אין חולק על כך שאנשים צורכים כיום כמויות גבוהות יחסית של סוכר וכדאי להמעיט בהן ככל האפשר. לכן, ככל שאתם יכולים שתו את הקפה שלכם ללא סוכר או בכמויות קטנות, או השתמשו בממתיקים טבעיים שהינם יותר בריאים. 

ובאשר לקפה עצמו, כדאי להבין תחילה מדוע בכלל הוא משפיע על הגוף. החומר העיקרי בקפה הוא כמובן הקפאין, מולקולה שיודעת לתפוס את מקומן של מולקולות אחרות בתאי העצבים. הקפאין תופס את המקום שאליו אמורות להיכנס המולקולות האלו, שלא היו נכנסות היו יוצרות נטייה לישנוניות ורגיעה. אך כעת כאמור המקום שלהן תפוס והן לא יכולות להיכנס, ולכן במקום ישנוניות אנו מקבלים אפקט יותר ערני. הערניות עצמה באה לידי ביטוי בהעלאת קצב פעימות הלב, בעלייה של לחץ הדם ובזרימת דם מוגברת אל איברים ושרירים. הקפאין יכול להשפיע בעוד דרכים פחות דרמטיות, כמו המרצה של מערכת העיכול והגברת ייצור השתן בכליות.

כאמור, קפאין הוא המרכיב העיקרי בקפה אולם יש בפולים ובמשקה עצמו עוד חומרים, חלקם חיוניים וטובים מאוד לבריאות. כך לדוגמא, בקפה יש פוליפנולים ונוגדי חמצון נוספים הנלחמים בהשפעתם של רדיקלים חופשיים, ובכך מאטים תהליכי הזדקנות ובלייה של תאים ורקמות. בנוסף, הפולים מכילים מינרלים וויטמינים שונים המצטרפים אל אלו שאתם צורכים ממזונות אחרים ויכולים גם הם לגרום למאגר השמור בגוף.

ומה הם היתרונות הבריאותיים של הקפה?

ראשית, חשוב להדגיש כי ישנם יתרונות בריאותיים של הקפה אשר קיבלו הוכחות בכמה וכמה מחקרים, ויש כאלו שמבוססים על מיעוט יחסי של מחקרים ועוד צריכים אישושים נוספים. כך לדוגמא, יש כמה מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם, מהם עולה כי שתיית קפה ברמה מתונה (2-3 כוסות ביום) יכולה להקטין את הסיכון למחלות סרטן שונות ובפרט סרטן הערמונית, סרטן הרחם, סוגי סרטן באזור הראש והצוואר וסרטן העור שאינו ממאיר. כמו כן, נמצא כי הריכוז של נוגדי החמצון המצוי בקפה עשוי להפחית בעיות של אי ספיקת לב וכן בעיות של הפרעות בקצב פעימות הלב, בנוסף להאטה של הזדקנות תאי העור ושל המראה חיצוני, והפחתה של היווצרות דלקות.

עוד מחקר מעניין שערכו חוקרים מארה”ב ומאירופה, ובו נטלו חלק מאות אלפי משתתפים, הכלה כי צריכת קפה בכמות מעט גדולה ממתונה, העומדת על כחמש כוסות ביום, הקטינה בכשלושים אחוזים את הסיכון לפיתוח מחלת סוכרת מבוגרים, הידועה גם בשם סוכרת שאינה תלויה באינסולין, או סוכרת מסוג 2. בנוסף לכך, במחקר זה נצא כי צריכה של קפה על בסיס יומיומי עשויה להקטין את הסיכון לפיתוח מחלות דמנטיות והקשורות במוח, למשל הקטנה מסוימת של הסיכון לשבץ מוחי, הקטנה של הסיכון ללקות במחלת הפרקינסון, והקטנת הסיכון להתפרצות מחלת אלצהיימר.

במה עוד קפה יכול לתרום לבריאות

מלבד האמור לעיל, ישנן השפעות שונות של קפה שניתן לתרום לבריאות הפיזית והנפשית, כל זאת כאמור באופן מושכל ומבלי להגזים בצריכה. כך למשל, לא מעט מחקרים מעידים כי צריכת קפה יכולה לשפר את היכולות הקוגניטיביות לתקופה קצרה, כלומר כל עוד הקפאין משפיע על מערכת העצבים, בין אם מדובר בשיפור הריכוז, הקשב והמיקוד, ובין אם מדובר בביצועים קוגניטיביים אחרים כמו קבלת החלטות. מלבד זאת, בקפה אין כמעט קלוריות (כל עוד שותים אותו ללא סוכר) ולכן הוא אינו גורם להשמנה, ולהיפך – יש המשלבים אותו בדיאטה לאור ההבנה שהוא מחזק את המטבוליזם לזמן קצר, ולכן מעלה את שריפת האנרגיה. יש מחקרים המעידים גם שקפאין גורם לשחרור של חומצות טבעיות התורמות להפחתת שיעור הסוכר בדם. מסיבות אלו ונוספות, רבים נוהגים לשתות קפה לפני פעילות קוגניטיבית או פיזית, החל בכתיבת מאמר זה ועד לספורטאים המשתתפים בתחרויות ואימונים.

וכמה קפה לשתות?

יש לזכור כי צריכה מוגברת של קפה אינה בהכרח מומלצת. כמו בסוגי מזונות אחרים יש לנהוג באופן מושכל ולהקפיד על צריכה חכמה ומתונה. ההמלצות כיום הינן לשתות כשלוש או ארבע כוסות ביום, ומרבית המחקרים שמצאו יתרונות בריאותיים לקפה אכן מצאו אותם אצל מי ששותים קפה בהתאם להמלצות אלו. זכרו כי קפה הוא משקה מעורר, כך שצריכה מוגזמת שלו לאורך היום או באופן נקודתי עלולה לעיתים לגרום לבעיות, למשל ליתר עצבנות, לדפיקות לב וכדומה, אז היו חכמים ושתו את הקפה שלכם – אבל לפי ההמלצות.

חברת יוליוס מיינל פועלים בארץ למעלה מ – 10 שנים בתחום הקפה, ומציעים לכם קפסולות למכונת קפה מהטובות בעולם

אנא בחר את המוצר שלך

אנו משתמשים ב-Cookies שלנו ושל צדדים שלישיים למטרות אנליטיות וכדי להראות לכם פרסום הקשור להעדפותיכם על סמך הרגלי הגלישה והפרופיל שלכם.

דילוג לתוכן